7 důvodů proč tvořit obsah webu spolu s klientem

7 důvodů proč tvořit obsah spolu s klientem
„Tak prý se k těm textům ještě nedostali. Snad příští týden.“ Toto je věta, která pravidelně způsobuje závrať všem, kteří se při tvorbě webových stránek rozhodli přenechat přípravu textového obsahu na klientovi. Také jsme to tak dělali. Poučeni z předchozích nezdarů jsme to dělat přestali. V tomto článku nabízíme 7 dobrých důvodů, proč byste také měli tvořit obsah společně s klientem.

1. Protože „obsah je král“

Design není jen vzhled, ale především funkce a obsah. Vy jste webdesigneři a proto za výsledný design zodpovídáte. Když nebude fungovat, je to vaše vina. Proč tedy riskovat průšvih tím, že přenecháte jednu z nejdůležitějších částí designu na klientovi? Naopak, měli byste mít nad obsahem plnou kontrolu.

2. Protože nemusíte čekat

Klient navštíví vás nebo vy klienta, na pár hodin si sednete, vypnete mobily a obsah prostě sepíšete. Žádné výměny e-mailů a dlouhé čekání na zpětnou vazbu, ale jednorázová akce, na jejímž konci je kompletní textová náplň stránek. Týdny a měsíce se záhy zkrátí na hodiny či dny. Nedokončené weby se přestanou hromadit a začnou se měnit na položky v portfoliu.

3. Protože to klient ve skutečnosti potřebuje

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč klientovi trvá tak dlouho, než vám texty dodá (resp. proč vám je nedodá)? Většinou předpokládáte, že je prostě líný, nemá čas nebo mu na tvorbě nových stránek nezáleží. Ve skutečnosti by vám texty rád dodal, jenže nemůže. Neví jak texty napsat, neumí to, nemá s tím zkušenosti. Potřebuje vaši pomoc a dokáže ocenit, pokud mu ji nabídnete.

4. Protože je to ideální kombinace znalostí

Klient velmi dobře rozumí svému oboru, má přehled o tom, co jeho zákazníci potřebují vědět a co jeho produkty prodává. Vy zase dobře víte, jaká klíčová slova do textu zakomponovat, jaké je optimální množství obsahu a jak zaujmout uživatele vychytralou výzvou k akci. Dobrý obsah potřebuje vás i klienta. Ještě štěstí, že na sebe máte telefon, že.

5. Protože nejvíc to prospěje uživatelům

Stránky netvoříme pro naše klienty, ale koncové uživatele. Obsah, který byl vytvořen ve spolupráci klienta a webdesignera, je uživatelem vyhledatelný, obsahuje to, co hledá a vede ke splnění cíle, s jakým na stránky přišel. Není to nakonec všechno, co potřebuje uživatel ke štěstí?

6. Protože klient získá ke stránkám jiný vztah

Klient přichází s tím, že se na nový web těší. Pak dostane na hrb přípravu textů, nestíhá je dodat v termínech, je neustále urgován a celý proces se mu nakonec znechutí. Naopak pokud si troufnete celý obsah vytvořit vy, nezíská k němu klient žádný vztah, protože nereflektuje jeho osobnost a styl. Při společné tvorbě se obou nedostatků zbavíte.

7. Protože s klientem může být i sranda

Čas strávěný s klientem nad tvorbou textů může být zajímavý a chvílemi i zábavný. Poslechnete si pár historek z praxe, pochopíte mnohem lépe myšlení klienta i jeho byznys a vztah mezi vámi získá jiný rozměr. Místo toho, aby klient jen schvaloval vaše návrhy, budete skutečně tvořit společné dílo.

A co na to říkáte vy?

Možná už tento způsob tvorby obsahu dávno praktikujete, možná jste doteď nechávali tuhle radost na klientovi a možná si na tuhle fázi designu nenecháte vůbec šáhnout. Tak jako tak určitě máte na tuto problematiku po létech zkušeností vlastní názor. Budeme moc rádi, když se s námi o něj podělíte v komentářích. Jak k tvorbě obsahu přistupujete vy?

Ondřej Machart

UX & UI Designer ve společnosti Edgedesign. Když si zrovna nekřiví záda za monitorem, pobíhá jako nadšený fotograf po světě. Má mírnou obsesi na přesné umisťování pixelů. Ale jinak je docela normální.

Další články tohoto autora

TwitterFacebookLinkedIn

Řekněte nám, co vy na to...