Jak fotografovat sport

V Edgedesignu se sice zabýváme především tvorbou webů, ale i my máme své hobby a při hledání způsobů jak se v nich zlepšovat občas narazíme na užitečné informace. Dnes se o ně s vámi podělíme.

Tento článek je věnován všem, mezi jejichž koníčky patří fotografování. Podíváme se společně na pár rad a triků, které se vám mohou hodit při focení sportovních událostí. Ať už jste jen fanda svého oblíbeného týmu nebo pyšný rodič navštěvující zápas svých nadějných potomků, určitě oceníte, když si kromě zážitku odnesete ze zápasu i snímky, které udělají radost vám i vašim blízkým. Sportovní fotografie je obor, který je snadno dostupný a užijete si při něm mnoho zábavy. Nemusíte být profesionál, abyste pořídili skvělé fotky – stačí znát pár pravidel a triků, jak jich docílit. Tady jsou některé z nich…

Pochopte hru

Jeden z nejdůležitějších aspektů sportovní fotografie je pochopení mnoha nuancí sportu, který se rozhodnete fotit. Momenty, které stojí za to zachytit, se dějí velmi, velmi rychle.

Abyste pořídili skutečně působivé obrázky, potřebujete být schopni předvídat, co se hráči chystají dělat a jak budou reagovat v určitých situacích. Pokud neporozumíte pravidlům hry, vaše reakční doba nebude dost krátká na to, abyste zvěčnili akci, po které prahnete.

Používejte správný objektiv

Podívejte se někdy na okraje hřiště, když sledujete zápas v televizi. Fotografové, kteří se tam míhají, jsou oběšení jako vánoční stromky. I když třeba nemáte rozpočet, který by vám dovolil pořídit si byť jediný z obřích objektivů, které mají tito chlápci připevněný ke svým aparátům, je nutné investovat do vhodné výstroje. Pravdou je, že s obyčejným digitálním kompaktem nikdy nedosáhnete výsledků, po jakých toužíte. K tomu je zapotřebí zrcadlovky.

První věcí, kterou pak musíte zvážit, je zda se sport odehrává v hale či v noci nebo zda probíhá za dne a venku. Pokud se hraje uvnitř či v noci, nejlepší volbou je objektiv se světelností f/2.8 nebo alespoň f/4. V případě, že se jedná o fotografování venku za dne, na světelnosti tolik nezáleží.

Pro většinu sportů využijete teleobjektiv délky alespoň 200 mm. Hodí se i alternativa s délkou 35 mm až 50 mm. To může být samostatný objektiv či širokoúhlejší konec teleobjektivu, což je výhodnější, protože se nebudete nudit čekáním, než se akce přesune až k vám.

Kontrolujte rychlost závěrky

Většina sportů obsahuje element rychlosti. Hráči velmi rychle pobíhají, házejí či do sebe narážejí. Budete chtít použít rychlost závěrky k “zastavení akce“. Fotografové tento obrat používají k popsání efektu zmrazeného okamžiku, který rychlá závěrka vytváří. Ideální rychlost závěrky je okolo 1/400 sekundy či kratší, ale pokud není dostatek světla, postačí rychlost 1/250 sekundy.

Velmi zajímavých výsledků však dosáhnete i při experimentování s pomalou závěrkou. Zkuste ji snížit na 1/30 nebo 1/15 sekundy a při snímání kopírujte pohyb akce. Docílíte tak zachycení rozmazaného pohybu s ostřejšími detaily objektů, jejichž pohyb jste sledovali.

Scott Bourke - Využití panningu ve sportovní fotografii

Využití tzv. panningu ve sportovní fotografii (foto: Scott Bourke)

V každém případě však s rychlostí závěrky buďte opatrní. Při rychlých akcích může špatná volba zcela zničit výsledek.

Když je to možné, zaostřete předem

V některých sportech víte, kde dojde k nějaké akci. Nevíte pouze kdy přesně. Například při tenise, basketbalu, volejbalu či atletice lze předpokládat, že k ní dojde na určitém místě – ať už u sítě, cílové pásky nebo třeba pod košem. Zaostřete na toto místo a čekejte na správný okamžik.

Pokud víte, kde k důležité akci dojde, využijte toho. Místo snahy neustále sledovat veškeré dění si občas počkejte s objektivem předem zaostřeným na dané místo. K tomu pomůže přepnutí na ruční ostření či jeho uzamčení. Je také vhodné si toto místo předem ve volné chvíli zkusit nasnímat, abyste si zaostřením byli jistí. Jakmile přijde správná chvíle, stačí už jen trefit tu milisekundu, kdy se hráč zavěšuje za obroučku, běžec dobíhá do cíle, volejbalista blokuje smeč atd.

Předvídejte

Jak už bylo zmíněno, potřebujete být schopni předvídat, co se hráči vašeho sportu chystají udělat. Předvídaní toho, co se stane, je dalším velmi důležitým aspektem sportovní fotografie. Udržte své oko na hledáčku a sledujte akci.

Když si myslíte, že se schyluje k nějaké akci, zběsile tiskněte spoušť. Nastavení sekvenčního snímání na vašem fotoaparátu je v takovém případě velkou výhodou.

Sekvenční snímání ve sportovní fotografii - Marcio Massayuki Abe

Sekvenční snímání můžete následně využít k zajímavému efektu rozfázované akce (foto: Marcio Massayuki Abe)

Jakmile je po akci, nespouštějte oko z hledáčku, abyste zkontrolovali, zda se vám podařilo získat hezké snímky. Můžete se spolehnout, že vám něco důležitého uteče pokaždé, když právě věnujete pozornost obrazovce na zadní straně fotoaparátu.

Zachyťte přelomové okamžiky

Tradiční sportovní fotografové pracující pro magazíny a noviny se vždy snaží zachytit přelomové okamžiky. Jsou to chvíle, které nejvíce vyjadřují konfliktnost sportu či jeho jiné aspekty.

Je to ten skluz, který zvrátí průběh zápasu. Je to moment, ve kterém sprinter očima pohlédne do tváře soupeře, kterého se chystá předběhnout. Je to sekunda před vstřelením branky, která rozhodne o osudu celého utkání.

Tyto okamžiky chce každý fotograf zachytit. Někdy souvisí s okolnostmi, za nichž se zápas koná, jindy s kontextem celé sezóny či třeba kariérou určitého sportovce. Někdy však mohou hrát i důležitou roli v rámci celého sportu. Ať už je to první branka vašeho syna nebo poslední okamžiky hráče ukončujícího svou kariéru, chcete si ten moment odnést s sebou domů.

Zachyťte konflikt

Dá se říct, že podstatou sportu je nahrazení válek – je to možnost dokázat sílu a odvahu bez riskování smrti. Z mnoha zápasů přímo sálá atmosféra národní pýchy a hrdosti.

Sport a války jsou samozřejmě velmi odlišné. Přesto mají jedno společné – konflikt. Ve fotografii to znamená fyzický kontakt mezi sportovci. Osamocený hráč běžící po hřišti může být zajímavý, ale nikdy nebude tak dramatický jako dva soupeři bojující o míč.

Zachyťte tvář

Kdyby sporty nebyly tak intenzivní, nesledovali bychom je. Zvláště týmové sporty dovolují hráčům vyjádřit vztek i radost bez rizika potrestání. Proto je velmi důležité ukázat tváře těchto sportovců. Bez nich se nikdy nedozvíme, jak se cítí.

Navázat emocionální spojení mezi divákem a objektem je vaším cílem při jakémkoli fotografování. V případě sportovní fotografie pak úkol zachytit výraz tváře může být daleko těžší, než se na první pohled zdá. Hráči se často obrací za míčem nebo nosí helmy. Hřiště, stadiony a kurty nejsou to samé co jeviště divadla, což vám do karet příliš nenahrává. Přesto se však snaha zachytit emoce ve tvářích sportovců vždy vyplatí.

Sledujte míč

Ve sportovní fotografii se obvykle soustředíte na tři věci. Je tu konflikt či kontakt a tvář. K poznání třetí věci je nutné vědět, jaký sport vlastně fotíte. Musíte vědět, o co hráči bojují. To znamená míč, puk, nebo cokoli, za čím se celý zápas ženou.

Existuje mnoho sportů, kde toto pravidlo nelze zcela uplatnit. Jako například v atletice v případě běhu či gymnastiky. V takových sportech je vaším cílem zachytit jejich podstatu, fyzické schopnosti či sílu, jež je zapotřebí k zápolení s konkurencí. Ale pokud je součástí sportu předmět jako míč apod., zkuste jej zahrnout do svých snímků – dostanou zcela jiný rozměr.

Neztraťte přehled o dění

Tato rada souvisí s orámováním akce či jejím oříznutím. Když fotografujete zápas, zaostřete přímo na akci. To vyžaduje hodně tréninku. Musíte sladit svůj pohyb s akcí a zároveň neztratit přehled o zbytku dění.

Vyvarujte se uvíznutí vašeho pohledu skrze hledáček. Doslova se snažte udržet své oči otevřené, abyste byli schopni předvídat, kde dojde k akci. Občas rychle nahlédněte přes fotoaparát, když ztratíte směr, jakým se dění ubírá. Pokud své fotky později upravujete na počítači, použijte nástrojů k oříznutí, abyste požadovaného výsledku dosáhli.

Zachyťte reakce

Sporty jsou vždy emotivní záležitost a je důležité, aby tato vlastnost byla součástí vašich snímků. Neodkládejte své náčiní, když zazní siréna ukončující zápas. Naopak pokračujte ve fotografování smutných či radostných reakcí ve tvářích sportovců.

Zachyťte reakce - Joel Davis

Nenechte si ujít reakce sportovců (foto: Joel Davis)

Konec hry je také velmi často jedinou příležitostí pro fotografy, aby se dostali přímo na hřiště a připojili se k týmu. Přibližte se k nim nejlépe se širokoúhlým objektivem. Zvláště v případech, kdy bylo utkání velice důležité, se vám nabídne široká škála dramatických reakcí sportovců i dalších členů týmu.

Využívání blesku

Při mnoha školních či amatérských soutěžích je osvětlení prostorů příšerné. V některých případech lze tuto nevýhodu vyřešit použitím blesku. Nesmíte však zapomenout, že někdy tuto pomůcku nebudete smět využít. Záblesk a chvilkové oslnění může sportovce rušit a případně i ohrozit.

V takových situacích oceníte bezdrátový systém, jaký nabízí například Pocket Wizard či Cactus, nebo musíte svůj fotoaparát propojit s bleskem skrze dlouhý kabel, což je levnější alternativa. Jakmile dostanete svůj blesk dostatečně daleko od hřiště, hráči ani rozhodčí si ho ani nevšimnou.

Je to sice nákladné a na provedení občas složité řešení, ale na vašich fotografiích se výrazně projeví. Nicméně je třeba pamatovat na to, že nebudete pak moci využívat sekvenčního snímání, pokud vás blesk nemá dostatečně rychlý cyklus.

Pár tipů na nalezení správné pozice

Existují tisíce sportů po celém světě a u každého z nich vyžaduje pořízení skvělých snímků nalezení toho správného místa, odkud fotit. Mít o nich přehled vám dá značnou výhodu, když se během klání rozhodnete změnit svou pozici a získat pohled z jiného úhlu. Klidně se s námi v komentářích na facebooku podělte o své zkušenosti a nápady při focení dalších sportů, které zde neuvádíme.

Fotbal: Pokud disponujete velmi dlouhým objektivem (400 mm a delší), postavte se za koncovou čáru přímo vlevo či vpravo vedle brány. Pakliže fotíte s kratším objektivem, zaujměte pozici na boční straně hrací plochy, v půlce vzdálenosti mezi koncovou čarou a čarou půlící hřiště. Na každé straně se vám vždy nabízí dvě varianty tohoto umístění, a tak je během utkání průběžně střídejte. Po celou dobu se pohybujte tak, abyste měli slunce za svými zády.

Basketbal: Vyhněte se focení z bočních stran a místo toho zaujměte pozici pod košem kousek vlevo či vpravo od středu této hrany hřiště, zvláště pokud se rozhodnete fotit kratším objektivem. Pokud preferujete delší objektiv, případně teleobjektiv, přesuňte se do rohu hřiště.

Baseball: Postavte se poblíž první či třetí mety tak, abyste vždy měli výhled na další metu. K rozhodnutí, ke které metě se postavit, využijte pozici slunce tak, aby bylo za vašimi zády. Díky tomu získáte na tvářích správné osvětlení.

Americký fotbal: Budete vždy muset sledovat postup skrumáže (mlýnu) po hřišti, takže počítejte s rychlými přesuny. Zaujměte pozici pokaždé zhruba 10 metrů před linií skrumáže a rychle se přesuňte za koncovou čáru v případě, kdy se blíží touchdown.

Pár rad ještě než se vydáte na zápas

Každá sportovní událost nabízí v průběhu hrací doby množství okamžiků, které stojí za to zachytit a vy si je budete chtít odnést všechny. Nepodceňujte proto přípravu a přesvědčte se včas, že máte nabitý akumulátor, v brašně vám nechybí filtry a další vybavení, se kterým pracujete a – především se ujistěte, že vaše karta pojme pořádnou porci fotografií. Není nic horšího, než když stojíte s vybitým náčiním nebo když s třesoucíma rukama projíždíte snímky a vybíráte, který z nich smazat pro uvolnění dodatečného místa na kartě, a mezitím se před vaším zrakem odehrávají ty nejdůležitější okamžiky zápasu. A můžete se vsadit, že k těm dojde právě v takových chvílích nemohoucnosti…

K tomu, abyste se ve fotografování sportovních událostí rozvíjeli, je kromě tréninku zapotřebí i vzdělávání ve volných chvílích. Navštivte stránky některých profesionálů a z jejich snímků čerpejte inspiraci pro svůj další výlet do světa sportu. Zkuste zavítat i do diskuzí podobných nadšenců, jako jste vy, nebo na blogy, kde publikují své rady ostřílení fotografové. To krásné na každé komunitě spojující lidi se stejnými zájmy je možnost sdílení. Sdílení zážitků, zkušeností, tipů, kritiky i radosti.

Článek čerpá především z rad reaktora portálu TutsPlus Camerona Knighta.

Ondřej Machart

UX & UI Designer ve společnosti Edgedesign. Když si zrovna nekřiví záda za monitorem, pobíhá jako nadšený fotograf po světě. Má mírnou obsesi na přesné umisťování pixelů. Ale jinak je docela normální.

Další články tohoto autora

TwitterFacebookLinkedIn

10 komentářů

  1. Warkis
    Zář 30, 2012 @ 09:33:41

    Díky za článek. Kvůli následujícímu sportu, na který musím za chvíli jet, jsem ho sice prolétnul jen opravdu zběžně (tedy ty části, co mi přišly nejdůležitější), ale i tak díky.

    Mimochodem, jak se stavíš k rozporu mezi analogovými a digitálními zrcadlovkami? Já totiž používám právě analog, protože jsem chtěl foťák rychle a rozhodně jsem v kapse neměl víc jak deset tisíc. A pro analogovou zrcadlovku stačily tisíce tři (tedy jen pro tělo).

    No každopádně musím uznat, že jednorázová investice do analogu je minimální, ale na druhou stranu investice do filmů, objektivů, příslušenství, případně ještě chemikálií na temnou komoru… Za ty utracený prachy bych už nejspíš měl digitála.

    Analog mě mimochodem naučil si každou fotku rozmyslet. Protože máme přeci jen film, který bohužel není nekonečně dlouhý. No a když koukám na turisty s kompaktama, nebo něčím digitálním, jak jdou a prst na spoušti se jim skoro nezastaví, je mi špatně.
    Opravdu mám radši, když si rozmyslím, co mi stojí za to, abych ukousl další část filmu.

    Reply

    • Ondřej Machart
      Říj 01, 2012 @ 11:49:10

      Ahoj, já osobně jsem s analogem nikdy nefotil (jen jako malý, když jsem našel tátovu starou Minoltu). S tím rozdílem je to asi jako v designu – omezení, se kterými pracujeme, nás nutí k lepším výsledkům. Téměř neomezený počet snímků vede k fotografickému utržení ze řetězu a generickým fotkám. Na druhou stranu pokud má člověk trochu vůle, tak si dá práci s kompozicí, i když mu digitál neklade omezení. To se ale u většiny turistů nedá předpokládat :) Já tu výhodu digitálu ale spíš využívám k tomu, že si věci nafotím z různých úhlů, než si vyberu kompozici, která mě oslovuje nejvíc. A to je pohodlí, bez kterého bych se těžko obcházel…

      Reply

    • Tomáš Kuba
      Říj 01, 2012 @ 11:51:34

      Nevím jak Ondra, ale já jsem zjistil, že hodně záleží na tom jaký sport člověk fotí. Tomu primárně přizbůsobuji objektiv a plán co, jak a kde fotit. Analogová zrcadlovka má dnes podle mne kouzlo jen tam, kde autor umí využít výhod filmu. Finanční a časové náklady na zpracování fotografie jsou dnes již opravdu vysoké a s vymírající podporou filmu, budou zřejmě jen vyšší. Každopádně, klasický film má svoje umělecké kouzlo.

      Reply

      • Warkis
        Říj 01, 2012 @ 17:05:46

        Třeba právě v tom sportu se mnohem více vyplatí digitál, protože z něj posléze vyjde více momentek. S analogem přitom zíráte do hledáčku a dlouho čekáte na správnou chvíli, kterou navíc velice lehce propásnete. Já osobně měl na onom zápase docela štěstí (i díky slunečnému počasí). A navíc mě bavilo pozorovat hráče zoomem z blízka a zaostřeně :).

        A jak jsem říkal, kdybych měl digitál, tak si právě s onou kompozicí a hledáním dobrých míst nedám takovou práci. Nejspíš bych dost zlenivěl.

        Mým problémem je, že na něj stejně nikdy neušetřím, protože když mám alespoň trochu peněz, tak spíš vyhledávám nové objektivy.

        Reply

        • Ondřej Machart
          Říj 02, 2012 @ 08:57:51

          Určitě u sportu bude vhodnější digitál, zvláště s funkcí sekvenčního snímání se člověk dočká spousty momentek. A pokud máš zkušenosti s analogem, asi bych se nebál ani toho zlenivění – sice by přibylo zbytečných snímků, ale ty se vymažou a zbude zas o něco víc těch povedených.

          Já teď řešil podobný problém s rozhodnutím, zda si koupit další objektiv nebo zda se mi vyplatí přejít na jinou značku. Mám Sonyho a tam jsou ceny objektivů dost vysoké, navíc ani poměr kvalita cena není nejlepší. Nakonec jsem se rozhodl celou výbavu prodat a peníze využít pro nákup Nikonu.

          Reply

  2. karelkavka
    Čec 04, 2013 @ 11:00:05

    No, nevyznám se ve foťácích, ale je fakt, že když jsem fotil jiným než digitálem se sekvencí, tak jsem neměl tak dokonalé fotky jako teď. Navíc potřebuji ostrost, protože fotíme i ceny pro sportovní utkání http://www.garko.cz

    Reply

  3. Karel
    Čer 10, 2015 @ 10:52:59

    Já jsem se vyfotil ve svých nových botách a skutečně náhrada. Můžu s nimi dokonce i běhat, jsou to sandály keen http://www.outdoorove.cz/92-boty-panske/95-sandaly/sandaly-keen-arroyo-ii

    Reply

  4. tommys
    Čer 24, 2015 @ 11:24:46

    Potřeboval bych poradit, jako senior amatér fotograf mám mánii, kdekoliv se ocitnu, musím fotit sportovní stadiony uvnitř. Mám starou Minoltu 404si Dynax s objektivem Tokina AF 19 – 35mm 1.35-4.5, řeším problém, než stále investovat do filmů, atd., přechod na snadnější a rychlejší výsledek. Stará Minolta s tímto objektivem mi vyhovovala, především, že záběr obsahoval téměř celý interiér stadionu, rybí oko se mi v mém případě nelíbí. Myslím, že Nikon nebo Canon by byl nejlepší, ale neví, zda by stačil základní typ Nikon D3200 s nějakým vhodným objektivem na tuto činnost. A jelikož mám i další koníčky, rozhodující je pro mne seniora, cena.

    Reply

    • Deandra
      Úno 09, 2017 @ 05:27:55

      With the bases loaded you struck us out with that anrews!

      Reply

    • http://www./
      Bře 01, 2017 @ 10:11:06

      sååå koselig å ha gavene i en koffert, og ekstra stas at det er en eldre utgave som hører til familien. Neste år blir det pakkekalender her i huset også. klem

      Reply

Řekněte nám, co vy na to...