Web je jako bonsai

Často se snažím ukázat jaký přístup máme k přípravě webů a vysvětlit jak by se, z naší zkušenosti, měli zákazníci na svůj web dívat, aby jim přinesl co nejvíce a co nejsnáze. Pokud přemýšlíte nad novým webem, mohly by následující řádky pomoci právě Vám. Nebojte se, vyhneme se technologiím a jiným složitostem.

Již delší dobu mi v hlavě zraje přiléhavé přirovnání týkající se tvorby webu: “Web je jako bonsai.” Abych to mohl více vysvětlit, musím vám nejprve říci trochu více o bonsajích… Jak možná víte: „Bonsai je miniaturizovaná rostlina, nejčastěji strom, jehož předobrazem je opravdový strom v přírodě.“ Čím věrohodněji tato miniatura vypadá a je starší, tím více je ceněna. Ve své podstatě jde o jedinečné a stále živé umělecké dílo.

Web představuje internetovou miniaturu Vaší firmy

Weby, ač se to na první pohled možná nezdá, mají téměř identický cíl – nejčastěji představují internetovou miniaturu vaší firmy. Webové stránky jsou hned v první linii, mezi vámi a zákazníky, klienty, partnery a mají tedy zaujmout a rozhodně dobře reprezentovat. Mimochodem nejzámožnější společnosti a lidé asijského světa se prezentují úchvatnými bonsajemi o které se každý den profesionálně pečuje.

I život webu, obdobně jako život bonsaje, se dá rozdělit na období stvoření a pěstování.

Vytvoření webu

U bonsaje je to snadné, řekne se „najděte si vhodnou rostlinu“ a pak Vám poradí, který druh snáší jaké podmínky. U webu máte již vybráno, miniaturizovat budeme nejspíše Vaší firmu. Ptáte se kde začít? Tady si vypůjčím kousek naší vize: “Potřebujete znát odpovědi na ty zdánlivě nejjednodušší otázky: proč, jak, kde, kdy, kdo/co a kolik – týkající se vaší firmy.” Pokud si tyto otázky zodpovíte správně, přitáhnete k sobě právě takové zákazníky, které chcete. Takové, kteří oceňují to, co děláte, protože tomu odpovídá váš web a jejich nastavení potřeb. Prostě jestli představujete svou firmu jako dub a chcete mít dub, nesázejte javor nebo smrk. :o) No nezní to skoro jako pravá zenová poučka?
Ve skutečnosti k nám často přichází klienti, kteří ještě neudělali domácí úkol – nezodpověděli si: „proč, jak, kde, kdy, kdo/co“. V našem přirovnání řekněme, že si ještě nevybrali zda dub nebo smrk. To je v pořádku, jsme tu od toho, abychom jim s tím pomohli. Ostatně o nápady a zkušenosti u nás není nouze. Horší je moment, kdy klient chce vše nechat na nás, bez své účasti. Bohužel, nic nenahradí dlouhodobé znalosti v oboru nebo vaši vizi.
Pokud nevíte, co přesně potřebujete, bude to stát při nejmenším čas, abychom společně našli odpovědi a je rozhodně třeba s tím počítat. Abyste porozuměli, bonsaiový mistr dlouho jen sedí a svou budoucí bonsai si prohlíží. Někdy i celé dny a přemýšlí, jak by měla nakonec vypadat. Teprve poté se pustí to jejího tvarování a úprav. Právě s tímto přístupem lze najít správné nastavení, jednoduchost i vstřícnost stránek kterou ocení Vaši zákazníci. A také promítnout do webu to nejlepší z Vaší firmy a učinit jí tak jedinečnou a zapamatovatelnou.

Pěstování webu

Máte web, jste s ním spokojeni, vyjadřuje a obsahuje to, co jste chtěli. A přichází další fáze, fáze pěstování webu. Ano – “pěstování stránek” – nazývám to záměrně takto krkolomně, protože slovo “údržba” prostě nevystihuje přístup, který je potřeba mít k Vašim stránkám po jejich vytvoření, aby zůstaly úspěšné. Mají být živé, jako bonsaie, nejde o sochy.
Když se zpětně dívám na weby, které jsme vytvořili pro naše zákazníky, zjišťuji, že se rozdělili na tři skupiny. Jedni s webem aktivně pracují, žijí – a je to pro ně dennodenní či týdenní záležitost. Druzí ho občas „zalejí“, třeba jednou měsíčně, nějakou novou galerií či novinkou, ale nijak zvlášť je web netrápí a obsah je víceméně statický. A ta třetí skupina nechává web ležet netknutý, skoro tak jak jsme ho dokončili. Hádejte co? Ano, úspěšnost je většinou přímo úměrná vloženému úsilí a tomu jak je web pro koho důležitý. Bonsai roste, mění se a její majitel se o ní stará celý její, nebo spíše celý svůj, život. Pokud by jste se tedy vraceli na návštěvu, nikdy by nevypadala úplně stejně a je se na co těšit. Stejné budou i reakce Vašich zákazníků – čtenářů. Vždy funguje, že na zajímavý web, který bude ukazovat něco nového, či ještě lépe, obsahuje často požadované informace – se vrátí nebo odkáže více návštěvníků a to přinese další pozornost – kolečka se začnou otáčet.
Pointa a klíč je ve slově “pěstování”. Nejde o vystavování bez interakce – tady mnoho lidí chybuje. Často proto, že mají pocit že “…je tam toho dost” anebo jim dojde dech po náročném vytváření. Připravte se i na období pěstování webu. Stojí to čas a energii, ale přináší to výsledky. Stejně jako u bonsají, k opravdu dobrému webu neexistuje žádná snadná cesta.

K dobrému webu nevede snadná cesta

Abychom si tedy to celé povídání nějak shrnuli.

Napoprvé se možná nepodaří trefit vše obsah, formu a ještě vystihnout “to pravé ořechové” co od Vás chtějí slyšet vaši zákazníci. Ale tyto informace lze získat při starání se web a zpětnou vazbou. Postupným rozvíjením informací a interakcí s cílovou skupinou a její ovlivňování. Je k tomu spousta nástrojů o kterých jsem slíbil nemluvit jako je SEO, Google Analytics, sociální sítě a další. Toto za Vás alespoň pro začátek vyřeší a vysvětlí (měla by) Vámi vybraná webdesignová firma. Na Vás je vybrat strom, zodpovědět si otázky, připravit vše pro zdárný růst a nezapomenout, že tam vše teprve začíná. A nebojte se, zvládnout se to dá.
Protože, “…web je jako bonsai”. Může to být strnulý šedý strom uprostřed nehostinné pustiny a nebo živé umělecké dílo na které se chodí dívat lidé z celého světa.
Držím Vám palce.

David Kuba

Asi nejlépe mě popsal Blábot: Rubu ví z zlýho svým otisk, nejprve, svádí, bystrozrace, odborným, – průměrně, honem ne božský, instituci uvádí lze. :o) Zvláště pak to „průměrně, honem ne božský” bych vyzdvihl.

Další články tohoto autora - Website

TwitterLinkedInPinterestYouTube

Řekněte nám, co vy na to...